dimarts, 6 de maig del 2014

LES MEVES PRÀCTIQUES: DIA A DIA

Observació de les tasques i activitats del psicopedagog al centre de dia

Una de les activitats que m'han ajudat inicialment a fer-me una idea més global del que suposa la posada en marxa d'un servei d'estades diürnes per l'acolliment diürn i assistència de les activitats de la vida diària per a persones amb situació de dependència (ja siguin cognitives i/o funcionals) i per a persones amb malaltia mental, ha estat la revisió de tota aquella documentació (com la llei de dependència, o el decret a nivell autonòmic que estableix els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització de serveis d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, etc.)  que estableix el funcionament, el tipus i nombre de personal, etc. que ha de complir un centre d'aquestes característiques. 

Una vegada fet això, ja podia seguir de ben a prop les tasques i activitats de la psicopedagoga del centre (en aquest cas apareix a l'organigrama com a tècnica en discapacitats i gent gran) participant i identificant aquelles accions que es converteixen en un grau de concreció més de les finalitats o funcions generals del psicopedagog.


A través de les diferents sessions n'he pogut extreure les següents, que em semblen prou representatives a l'hora d'entendre l'activitat diària del psicopedagog en l'àmbit escollit per a la realització de les meves pràctiques.


Així doncs, aquestes són les tasques i activitats de la figura del psicopedagog en el centre de pràctiques: 


-Programa les activitats diàries de dinamització sociocultural, realitzant les adaptacions necessàries per atendre les característiques dels diferents usuaris.

-Supervisa i coordina la feina dels monitors durant el desenvolupament de les tasques i els tallers socioculturals.

-Programa les activitats de socialització i les relacionades amb les àrees d'oci i temps lliure dels usuaris (jocs, lectura, conversa, etc.).

-Elabora els informes d'avaluació socioeducativa en relació a la seva especialitat professional que permeten complementar les valoracions i seguiment integral del usuaris.

-Coordina les reunions de l'equip interdisciplinari.

-Assessora i dóna suport als auxiliars geriàtrics i monitors en la tasca i les matèries de les seves competències.

-Coordina l'acolliment i rebuda de l'usuari nouvingut i fa el seguiment durant el període d'adaptació.

-Tasques de detecció i anàlisi de necessitats dels usuaris que permetin una valoració adequada en el disseny dels processos i actuacions dirigides als usuaris, tant a nivell individual com grupal.

-Intervé en el tractament de la reeducació d'hàbits de convivència entre els usuaris.

-Coordina i prepara les trobades concertades amb les famílies que necessiten rebre orientacions i pautes sobre les actuacions que poden oferir des de l'entorn familiar a l'usuari del centre.

-Realitza teràpies d'animació estimulativa de grup i individuals.


REFLEXIÓ
Una vegada exposades les tasques del psicopedagog del centre, em sembla oportuna una petita reflexió entorn els nous contextos d'intervenció.

Durant el debat de la PAC 1, es realitzaren diferents aportacions sobre la creença que s'aniran obrint nous camps per a la psicopedagogia (nínxols d'aprenentatge segons el visionat "present, passat i futur de la psicopedagogia") és a dir, nous contextos d'intervenció en àmbits als que no hi estàvem acostumats. 

Precisament l'àmbit de la gent gran respon a les noves necessitats creades davant una societat que evoluciona de manera molt ràpida i que requereix d'innovacions, aquest àmbit és un exemple més de la necessitat d'ampliar el ventall de possibilitats per a la intervenció des de la psicopedagogia.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada