LES MEVES PRÀCTIQUES: DIA A DIA
Les reunions d'equip
Si en una intervenció anterior apuntava les tasques i accions concretes del psicopedagog en el meu lloc de pràctiques, ara us comentaré aquelles que fan referència a la coordinació de l'equip de professionals a través de les reunions en les que he pogut participar.
Així doncs, explico els tres tipus de reunions d'equip en les que he participat:
En primer lloc la REUNIÓ D'EQUIP MENSUAL, es realitza la darrera setmana de cada mes i hi participa un representant de cada col·lectiu de tot el personal del centre, és a dir, cadascun dels professionals que podeu consultar en l'organigrama (director, tècnics, personal assistencial, monitors, etc.), tenint en compte que si hi ha 4 auxiliars assistencials, a la reunió hi va una auxiliar representant la resta i el mateix amb el personal de neteja.
És conduïda pel psicopedagog del centre i resulta molt interessant perquè es fa arribar qualsevol informació de manera directa, sense intermediaris, creant així cohesió d'equip i donant importància a cadascuna de les persones que el conformen.
En la reunió en què jo vaig participar es va informar, des de les persones en pràctiques que durant un temps seríem al centre (jo mateixa com exemple, però també d'altres com un cuiner, auxiliars del curs de geriatria, etc.), fins els nous horaris de l'àrea administrativa, la revisió de la informació que es penja al taulell de la sala de personal (sobre la seva actualització), etc.
D'aquesta manera tothom se sent integrat i valorat per la importància de la tasca que desenvolupa, des del conductor de la furgoneta de desplaçaments d'usuaris, personal de neteja, tècnics, etc.
En segon lloc la REUNIÓ DE TÈCNICS, de periodicitat setmanal i dirigida també pel psicopedagog. Participen en la reunió la treballadora social, el psicopedagog (tècnica en discapacitat i gent gran), el director (psicòleg), la infermera i la fisioterapeuta.
Es tracten els nous ingressos i els seus processos d'adaptació al centre, les valoracions realitzades per cadascun del professionals pel seguiment de les intervencions dels usuaris, resultat de les entrevistes mantingudes amb els familiars dels centres (com a exemple, en la reunió es va tractar el tema del respecte a les pròpies decisions de l'usuari sempre que sigui possible, enfront a les demandes que a vegades fan els familiars, en aquest cas ens trobàvem davant la decisió acordada tant per l'equip de tècnics com pel propi usuari, en que la jornada de l'estada al centre fos parcial, és a dir, fins a les 13.00h, en canvi la família exigia que fos fins les 17.00h sense raons que ho justifiquessin).
És important tenir en compte que la coordinació de l'equip es realitza mitjançant reunions interdisciplinàries, encaminades al treball de casos, d'on sortirà un pla d'acció consensuat per tots els membres que configuren l'equip de tècnics.
En tercer lloc la REUNIÓ D'AUXILIARS I MONITORS DE SALA, dirigida també pel psicopedagog i de caràcter setmanal. Té un sentit més pràctic si tenim en compte que en aquest cas les auxiliars i monitores són les persones que estan permanentment amb els usuaris, tant per atendre les necessitats assistencials com per desenvolupar les activitats lúdiques i algunes de les activitats d'estimulació cognitiva individuals i de grup. També participa la infermera per informar de canvis en la presa de medicació, etc.
En la reunió es fa una revisió de casos i en la que jo vaig participar, concretament es va tractar (com a exemple exposo els següents casos):
-La reeducació d'hàbits alimentaris per una persona que mostra sempre una actitud negativa a l'hora de dinar. En aquest cas la psicopedagoga proposa com a objectiu aconseguir que almenys mengi alguna cosa (donant-li a triar allò que més li agrada de tot el menú).
-La infermera trasllada a tot el grup la informació sobre els canvis en les preses de medicació, perquè les auxiliars n'estiguin assabentades.
-Reeducació de conductes d'un usuari que mostra comportaments negatius amb els companys i fins i tot cap els tècnics, monitors i auxiliars, sobretot durant les activitats terapèutiques, de lleure, etc. La psicopedagoga proposa provar de retirar-lo del grup momentàniament, cada vegada que mostri el comportament negatiu.
-Les monitores exposen les dificultats que tenen amb un usuari, que durant les activitats es dedica a donar les instruccions a la resta del grup, sobretot al company que té més a prop. La psicopedagoga proposa fer un canvi en la col·locació dels usuaris durant l'activitat per evitar la proximitat entre aquests dos usuaris perquè és la més conflictiva, a més se li demanarà a l'usuari que només intervingui quan elles li demanin ajuda.
En tots els casos la psicopedagoga dóna indicacions per reconduir les situacions que es plantegen.
ANÀLISI
Quan parlem de treball en equip, no ens referim únicament a les reunions interdisciplinàries que es realitzen, sinó a la tasca col·lectiva que es realitza en tots el processos del centre de dia, doncs, a través d'aquestes experiències es fa patent la importància del treball en equip interdisciplinar, on és el psicopedagog qui coordina les reunions.
En els centres de dia, esdevé necessària una actuació conjunta i coordinada de tots els professionals que hi intervenen, amb la finalitat de poder tenir una visió global de la persona gran, la persona discapacitada, etc., (usuari) i poder oferir una intervenció integral amb garanties.
L'equip interdisciplinari, el podem definir com "un conjunt de professionals diferenciats, amb un objectiu comú, en igualtat en el moment d'efectuar les seves aportacions, però diferenciats en el tipus d'informació que aporten i en el tipus d'intervencions que poden fer".
L'equip és més que la suma dels diferents components que el configuren, per tant, el podem considerar un sistema amb identitat pròpia.
Perquè l'equip funcioni correctament, no hem d'oblidar aspectes tant importants com:
-Utilització d'un llenguatge comú
-Previsió d'objectius realistes i clars
-Consens en la presa de decisions
-Nivell de discussió adequat
-Comunicació fluida i efectiva
-Acceptació de crítiques constructives
-Suport entre els diferents membres
-Reconeixement de millores, tan a nivell individual com d'equip
-Flexibilitat en els procediments
-Compromís de grup i sentiment de pertinença
-Lideratge compartit
-Ambient de cooperació i participació
Així doncs, les intervencions que realitza el psicopedagog es desenvolupen des d'un equip
interdisciplinar, que basa les seves actuacions seguint la perspectiva biopsicosocial. Els usuaris reben una atenció integral amb intervencions sobre diferents aspectes, tant pel que fa a les funcions fisiològiques, psicològiques, cognitives, afectives, de relacions socials, socioeducatives, etc., per tal d'afavorir la recuperació i el manteniment del màxim grau d'autonomia personal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada